از مشروبات الکلی تا سکتهٔ قلبی

آنزیم شکنندهٔ الکل میتواند باعث جلوگیری از حملهٔ قلبی شود. در گزارشی در مجلهٔ Science، آنزیم ALDH2 (آلدهاید دهیدراجنيس ۲) نقشی‌ حیاتی در فرایند پردازش الکل در بدن انسان، پاکسازی سموم تولید شده در درون سلولهای بدن در زمان بلوکه شدن شریانهای عروقی میشود و می‌توان به عنوان دارویي جهت تسريع این فرایند گردد.

شراب قرمز از گذشتهٔ دور به عنوان یکی‌ از عوامل بازدارندهٔ ناراحتیهای قلبی تشخیص داد شده است. تحقیقات امروز بر روی ALDH2 حاکی از نقش موثر و مفید این آنزیم در حضور الکل خبر مي دهد. به علاوه این آنزیم در از میان بردن محصولات سمی حاصل از خرد شدن ساختاري چربیها در درون سلولها که عامل حملهٔ قلبی مي باشد می تواند موثر باشد. در هر چرخهٔ گردش خون، جریان خون در انتها به درون قلب جاري میشود. رادیکال‌های آزاد که مولکولهای بسیار فعالي هستند و در هنگام تبدیل انرژی در درون بدن تولید میشوند، از تجمع این رادیکال‌ها در درون سلولها اختلالاتي در دسترسی‌ به اکسیژن، تخریب ملکولهای چربی و پرتیین‌های مورد نیاز بدن شده بروز يافته و حاصل این نارسایی‌ها مرگ سلول‌های نابالغ در درون بدن میشود. حضور الکل بطور نسبی‌ کمک به بازسازی بسیاری از مولکول‌های چربی‌ شده که تا حدودی شانس بهبودی سلولها و پیشگیری از سکتهٔ قلبی میشوند. ضمنا تحقیقات نشان داده اند که حضور الکل در سیستم درون سلولها باعث جلوگیری از پیشرفت و تولید محصولات فرعی سموم در درون بدن میشوند که خود عامل کاهش بروز بسياري اختلالات عصبي همچون فراموشی ناشي از افزايش سن (آلزایمر) میشود.

لازم به ذکر است تحقیقات فعلی‌ همچنان نیازمند وقت و کار بیشتر برای تشخیص دقیق تر این جریانات و بهرهگیری بهینه از یافته ها برای پیشگیری و درمان بسیاری بیماریهای عروقی میتواند گردد.

2 Comments:
Anonymous ناشناس said...
kash az mozeratesham migoftid ke bahs ye tarafe nashe

Blogger ايمان said...
این پست صرفا چکیدهٔ مقاله‌ای در مجلهٔ ساینس بود اما به چشم از مضراتشم در آتی مینویسم.