نكته‌هايي در باب زندگي درميان مهندسان



روشهاي بقاء در جمع مهندساناگر شما مهندس نيستيد اما دست تقدير برايتان زندگي در ميان جمع مهندسين را رقم زده،‌ رعايت اين نكات به شما كمك خواهد كرد كه سريعتر خودتان را به محيط مهندسي! اطرافتان وفق بدهيد.
تعريف كلي مهندس: مهندس خانم يا آقايي است،‌ ترجيحا تحصيل كرده[1] و بعضا متخصص در انجام امور فني و عمدتا خوش اخلاق. از مشخصات ظاهري مهندس اگر خواسته‌ باشيد، معمولا فرديست خوش‌تيپ، كت و شلوار (يا مانتوي) مرتب پوشيده و كراوات زده ( اين گزينه كاملا اختياريست). از ديگر مشخصه‌هاي بارز مهندس مي‌توان به موبايل (از نوع جديدش)،‌ كيف سامسونت و لپ تاپ او اشاره كرد. اگر در كارگاه فني يا ساختماني بوديد و مهندس اين چيزهايش را گذاشته بود توي اتاقش لازم است بدانيد كه كلاهش سفيد است!!!


مهندسان به دو دسته تقسيم مي‌شوند : دسته‌ي اول آن‌هايي كه از افزودن كلمه‌ي مهندس در ابتداي نامشان، خوششان مي‌آيد. دسته‌ي دوم آن‌هايي كه اينگونه خطاب شدن را بدتر از فحش و بدو بيراه مي‌دانند. توصيه مي‌شود در اولين برخوردها با استفاده از تجربه‌ي سايرين اين نكته را كشف كنيد كه دچار مشكل نشويد.


از همان ابتدا سعي كنيد گوشتان را به شنيدن كلمات و اصطلاحات فني بجاي اصطلاحات روزمره عادت دهيد. مثلا: اگر در يك مكالمه غير فني از مهندس كلمه‌ي " تنش زدايي" را شنيديد،‌ بدون شك منظور همان اوقات فراقت،‌ Entertaining و خلاصه تفريح و اينهاست. يا مثلا وقتي جناب مهندس در آشپزخانه حرف از مشتق‌گيري زد قطعا دارد براي خودش از ته‌مانده چايي يك آب‌زيپو درست مي‌كند. و اگر مشتق دوم مي‌گرفت،‌ نشان مي‌دهد كه قبلا يك نفر مشتق اول را گرفته و حالا جناب مهندس مجبور است خاطره‌ايي از چايي را ميل كند!
نكات ريزي وجود دارد كه معمولا مهندسان بسيار به آن‌ها پايبندند و براي بالا بردن ميزان موفقيتشان از آن‌ها بهره مي‌گيرند. يكي از اين نكات " پيگيري براي انجام به موقع كارهاست". اگر مي‌خواهيد در اين فن تبحر پيدا كنيد، ‌از همين حالا شروع كنيد. بله از همين حالا! مواد لازم : يك عدد مهندس...


معمولا، ‌به هر نكته‌اي مي‌شود از زواياي مختلفي نگاه كرد! و بازهم معمولا، مهندسان از آن يكي زاويه نگاه مي‌كنند (منظور همان زاويه‌ايست كه شما از آن نگاه نمي‌كنيد.)


اگر در خلال صحبت‌هاي مهندسان اصطلاحات فني شنيديد كه نفهميديد و ناگهان گفته‌ي ابوريحان بيروني در هنگام مرگ در گوشتان طنين انداخت كه : بدانم و بميرم بهتر است ! و تصميم گرفتيد از جناب مهندس توضيح بطلبيد نكات زير را فراموش نكنيد:


سعي كنيد اينگونه سوالات را حتي‌المقدور در پايان يك روز كاري شلوغ و خسته‌كننده بپرسيد كه مهندس توان توضيح دادن ندارد و راست مي‌رود سر اصل موضوع ! و تا آنجايي كه مي‌شود از سوال پرسيدن در اول صبح خودداري فرماييد، اگر تصميم نداريد كه تمام اطلاعات مهندس كه در طي چندين و چند سال تلاش و تجربه و مطالعه‌ي مستمر بدست آمده،‌ يكهو فرابگيريد!


با خودتان حداقل يك ورق كاغذ و حداكثر يك دفتر 100 برگ ( بسته به زمان مراجعه. طبق توصيه قبلي) و يك خودكار بنويس با غيرت برداريد. چون قطعا در خلال توضيحات مهندس چيزهاي فني زياد ديگري هست كه روح شما هم از آن خبردار نيست و فهميدن توضيح مهندس منوط به دانستن معاني فوق‌الذكر مي‌باشد.


در مواقعي همراه داشتن ديكشنري هم توصيه شده است.


Businessman or woman در جايگاهي ديگر مهندسان باز هم به دو دسته تقسيم مي‌شوند : دسته‌ي اول


هستند و دسته‌ي دوم آن‌هايي كه در فكر زيرساخت‌ها (كه خوب معمولا به دنبال كردن نقشه گنج مي‌ماند) هستند. و قسمت جالب قضيه آنجايي است كه مهندسان از اين دو دسته بخواهند با هم معامله بكنند (از اينگونه معاملات نه زيرساخت در مي‌آيد نه پول!!!)و


همانطور كه در بالاتر ذكر شد به هر نكته‌اي مي‌توان از زواياي مختلفي نگاه كرد،‌ بنابراين از زاويه‌اي ديگر مهندسان به دسته‌هاي ديگري هم تقسيم مي‌شوند كه همانا مهندسان برق و كامپيوتر و مكانيك و معمار و مشاور و عمران و معدن و متالوژي و غيره مي‌باشند. البته وحشت نكنيد تمام اين اقسام مهندساني كه خدمتتان عرض شد كار چندان پيچيده-پيشرفته‌اي انجام نمي‌دهند. معمولا يكسري مجهولاتي را براي خودشان مي‌سازند و بعد با كمك يكسري كتاب‌ها و جزوات معلوم‌الحال موجود در رابطه با رشته‌شان يك سري عدد و رقم و كاراكتر و عبارت و اينها را جايگزين آن مجهولات مي‌كنند، در واقع كار مهم را آن مهندس اولي انجام داده كه اين اعداد و ارقام و كاراكترها و عبارات را در آورده!




--------------------------------------------------------------------------------

1- اين لقب نيز مانند "حاجي" كه گهگاه به افرادي كه حج تمتع نرفته‌اند و يا اصلا به مكه نرفته‌اند اطلاق مي‌شود، بعضا به افرادي كه تحصيلات آكادميك نكرده‌اند و حتي اصلا تحصيل هم نكرده‌اند گفته مي‌شود